Copaan

Jochum Steur ,
Leef Makelaars

‘Copaan is in mijn ogen het Tinder van de aankoopmakelaardij. In Copaan kunnen zoekers hun wensen ingeven en daar gradaties aan koppelen. De percentages geven de mate van succes van de match aan.’

Absolute grenzen

Aankoopmakelaardij is al vanaf de oprichting van Leef Makelaars een belangrijk deel van de dienstverlening van zijn kantoor, aldus Jochum Steur. ‘De softwareprogramma’s die we in die tijd gebruikten, werkten met absolute grenzen. Dat betekende dus dat woningen die bijvoorbeeld iets boven of onder de ingegeven prijsrange uitkwamen niet in beeld werden gebracht. Het directe gevolg was dat zoekers de hele boel opengooiden, het complete aanbod onder ogen kregen en door de bomen het bos niet meer zagen. Die vloedgolf van aanbod is in het begin van zo’n aankooptraject best leuk, maar na een aantal maanden is dat absoluut niet meer het geval. Het kostte bovendien niet alleen de zoeker, maar ook ons als aankoopmakelaar onnodig veel tijd en energie.’

Net als Tinder

‘Copaan is in mijn ogen het Tinder van de aankoopmakelaardij. In Copaan kunnen zoekers hun wensen ingeven en daar gradaties aan koppelen. De percentages geven de mate van succes van de match aan. Met dit pakket krijg je dus die woning die twee vierkante meter kleiner is dan je eigenlijk zou willen wél in beeld en misschien is deze woning gezien de ligging, de omvang van de tuin en de hoeveelheid kamers alsnog jouw droomhuis. Het droomhuis dat je met de traditionele systemen nooit had gevonden.’ Jochum wijst collega’s ook graag op real time werking van de software. ‘Op het moment dat een makelaar een woning in de verkoop plaatst, krijgen relevante aankoopklanten direct een bericht. Dat je met dit systeem ook inzicht krijgt in de ligging ten opzichte van voorzieningen als opvang en onderwijs, maakt het plaatje compleet. Wij willen nooit meer zonder Copaan.’

Aankopen blijft mensenwerk

De manier waarop Copaan aankoopklanten, hun wensen en de bijbehorende gradaties met het aanbod combineert, levert Jochum de tijd op die hij nodig heeft om écht goed te adviseren. Aankopen blijft immers mensenwerk. ‘Dankzij Copaan heb ik meer tijd voor doelgerichter contact en kan ik mijn aankoopklanten optimaler bedienen.’